Digital stress

Idag ska Anna Loverus ha gästföreläsning på Nackademin för oss som studerar Marknadskommunikation inom Sociala medier. Temat är social stress. Det ska bli så intressant och det är något jag funderar ganska mycket på. I mitt förra inlägg skrev jag om vad det är som gör att exempelvis Twitter är beroendeframkallande. Själv är jag övertygad om att flera personer i min närhet ligger i riskzonen för både beroende och för att drabbas av digital stress.

I gårdagens nummer av Metro läser jag en artikel om att vi kollar mobilen i snitt 150 gånger om dagen, bland yngre upp till det dubbla. Jag känner så igen mig, helt utan att veta hur jag ligger till i antalet gånger, vet jag att det är massor. Betyder det att jag är drabbad av digital stress? Betyder det att jag är beroende? Vet inte…tror inte det, men det ska som sagt bli intressant att hör mer i ämnet digital stress idag, återkommer med rapport om innehållet senare…om jag inte stressat ihjäl mig 😉

Apropå det förresten så har jag om sanningen ska fram haft allvarliga problem att hålla mig till den nya lagen om att inte använda kommunikationsapparater i bilen. Vet med mig att jag redan brutit mot den lagen ett flertal gånger, tror jag i alla fall, det är ju inte helt solklart vad man kommer att bestraffas för, antar att det hela kokar ihop till hur man framför sitt fordon samtidigt som man använder telefonen, eller vad det nu är man joxar med.

20131210-090225.jpg

Kommentera

